Pracodawcy o wyzwaniach marketingowych

Marketing 3.0, czyli marketing dla dobra człowieka był tematem przewodnim powracającego po wakacyjnej przerwie cyklu spotkań networkingowych „Rozmowy o biznesie”.  Grzegorz Piszczek  Prezes Zarządu Slican Sp. z o.o. podzielił się swoimi ponad 21-letnimi doświadczeniami zawodowymi w organizacji marketingu dostosowanego do aktualnych potrzeb rynkowych.

Dyskusja o nowych wyzwaniach w marketingu była kolejnym tematem cyklu spotkań, w ramach których szefowie firm członkowskich Pracodawców Pomorza i Kujaw dzielą się swoimi doświadczeniami w zarządzaniu (przed wakacjami  dobre praktyki zaprezentowały: PESA Bydgoszcz Pojazdy Szynowe, Belma Accessories Systems i Alcatel-Lucent Polska oraz Horus Innowacyjne Materiały Szkoleniowe i Mentor).

Założeniem spotkań jest umożliwienie uczestnikom wymiany opinii i dobrych praktyk w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz nawiązywania współpracy wewnątrz naszej organizacji. To także stworzenie forum bliższego poznania się przedstawicieli firm skupionych w Pracodawcach Pomorza i Kujaw.  

We wtorkowy wieczór, 23 września br., do dyskusji zachęcali uczestników moderatorzy spotkania: Małgorzata Pelc właścicielka agencji marketingowej TANDEM oraz Marcin Szymański – wspólnik Grupy Doradczo-Szkoleniowej FALCO. Prezes Grzegorz Piszczek opowiedział następnie o historii założonej „na strychu” w 1992 roku firmy Slican, która obecnie szczyci się produkcją tysięcy central i telefonów systemowych na rynek IP PBX  do firm i instytucji w Polsce i na całym świecie.
Slican
Doświadczenia spółki Slican okazały się modelowym tłem ilustrującym zmiany w realizacji marketingu. Firma rozpoczynała działalność na rynku w oparciu o marketing 1.0 jako marketing skoncentrowany na produkcie, dalej przeszła do marketingu 2.0 zorientowanego na klienta (adresowanego niejako „do serca”, gdzie sprzedaż produktu kierowanego do firm i innych klientów bazuje na pozytywnych relacjach) i wreszcie działa w oparciu o marketing 3.0, gdzie podstawą są wspólne wartości. Jest to marketing adresowany do duszy człowieka, w którym konkuruje się zmienianiem czyjegoś świata. W ten model wpisuje się działalność firmy Slican. – W 2012 roku zdaliśmy sobie sprawę, że przestaliśmy sprzedawać produkt a zaczęliśmy przekazywać idee – podkreślił prezes Grzegorz Piszczek.

Takie będą Rzeczypospolite, jak ich młodzieży chowanie– maksyma ta przyświeca działalności biznesowej szefa bydgoskiej firmy. Zapoczątkowana w 1997 roku długofalowa współpraca ze szkołami w całej Polsce oparta jest na kształceniu zawodowym, wsparciu organizacji olimpiad IT, targów, konkursów i zawodów oraz wyposażaniu laboratoriów teleinformatycznych w stanowiska egzaminacyjne. Zaprocentowało to m.in. współpracą z Centralną Komisją Egzaminacyjną, która opracowała zalecenia, wg których stanowisko powinno się składać z urządzeń zarządzanych pakietem aplikacji firmowych i wytypowanego sprzętu. Od czerwca 2013 roku Slican wdrożył 150 stanowisk egzaminacyjnych. Wartość stanowisk dydaktycznych przekracza 870 000 zł a wartość licencji na oprogramowanie na ww. stanowiskach to 307 000 zł. W ramach „Promocji dla szkół”  Slican prowadzi również bezpłatne szkolenia dla nauczycieli. – Po co ta cała pomoc szkołom i uczelniom? Przyszli technicy teleinformatyki kodują nazwę Slican, pamiętają etap edukacji na naszym sprzęcie. Nie chcą w przyszłej zawodowej pracy instalować innego. Powiem to nieskromnie, ale jesteśmy najlepsi – opowiadał Piszczek. – Mam także przykład nauczyciela, który chcąc dorobić zwrócił się do nas, został wyszkolony i instalował nasz sprzęt – dodawał. Dzięki rozbudowanym wieloletnim relacjom ze szkołami Slican pozycjonuje swoją markę, ale równolegle wpisuje się w misję edukowania młodzieży w zakresie najnowszych rozwiązań telekomunikacyjnych.

Możliwość rozmowy z tak doświadczonym przedsiębiorcą jak Grzegorz Piszczek wywołała wiele pytań ze strony  uczestników.

Rozpoczęła Magdalena Kałużna z Perspektyw, którą ciekawiło jak odnajdują się w marketingu 3.0 handlowcy w firmie Slican. Prezes Piszczek odpowiedział: Idee przenoszą się w różne obszary działalności firmy. Kiedyś gdy przychodziło zamówienie ze szkoły, po prostu sprzedawało się bez zastanowienia konkretną ilość sprzętu. Obecnie każdy klient to ktoś indywidualnie traktowany, definiuje się jego potrzeby, jesteśmy na to wyczuleni. Tomasz Kruszewski (T Komp) pytał o inspirację do takiego działania w firmie, a także o lidera lub zespół projektowy. Grzegorz Piszczek wyjaśnił, iż w przypadku Slicanu przywództwo we wdrażaniu idei skoncentrowało się w zarządzie spółki : Na początku było nas pięć osób. Trzech wspólników wzięło na siebie działy rozwoju i technologii. Resztą, w tym budowaniem relacji z rynkiem zająłem się ja. Dopiero potem powstał dział marketingu…, ale i tak cała Polska dzwoniła do mnie. Po tej odpowiedzi prezes Kruszewski dodał: Jestem dobrym przykładem realizacji waszego marketingu na poziomie 2.0, bo w swojej firmie zainstalowałem urządzenia Slicana. Nie Alcatela-Lucenta, Cisco czy Siemensa. I one świetnie funkcjonują. Prezes Piszczek uzupełnił: Zbudowaliśmy narzędzia i zespoły, które uczestniczą w procesie serwisowym. Jest serwis sprzętowy, serwis oprogramowania systemowego, sieciowego. Sprzedać produkt – to może się każdemu udać; to co dzieje się później z produktem – to dopiero jest trudność. Uważamy się za lidera. Mamy specjalną serwerownię, do której wchodzą dane zarejestrowane ze wszystkich sprzedanych urządzeń. Jeśli gdzieś wyładowania atmosferyczne spowodują spadek napięcia na przykładowym porcie nr 8 w urządzeniu – wiemy o tym. No chyba, że klient sobie tego nie życzy.

„Rozmowy o biznesie” z prezentacją firmy Slican w wykonaniu Grzegorz Piszczka koncentrowały się na marketingu zorientowanym na dobro człowieka. Cieszymy się, iż temat ten wywołał tak ożywioną dyskusję.  Z satysfakcją odnotowujemy fakt obecności na spotkaniu nowych przedstawicieli firm a także powracających, w tym także poprzednich prelegentów jak Ryszard Błażejewski z Horus Innowacyjne Materiały Przemysłowe. Poza wymienionymi gościliśmy jeszcze m.in. firmy:, Syneo.pl, T KOMP, Aviva, Macrologic SA, Kantata, Ekozefir, Coderain Agencja Reklamowa, Perspektywy, Zenit Plus, mBank, Kujawsko-Pomorski Fundusz Pożyczkowy, Beller Druk, Kancelaria Prawna Ostrowski-Legal, Ośrodek Szkolenia Firm Simp, Kantata czy Voice Design.

Wszystkim uczestnikom czwartego spotkania z cyklu ROZMOWY O BIZNESIE serdecznie dziękujemy za wspólnie spędzony czas. Pod koniec października kolejne spotkanie. O dokładnym terminie poinformujemy wkrótce.

Serwis www jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
projekt i realizacja: MPMedia