O procesach produkcyjnych w Hanplaście - relacja z Rozmów o biznesie 28.02.2017

Za nami kolejne, bardzo udane spotkanie z cyklu „Rozmowy o biznesie”. Tym razem gospodarzem był Aleksander Majchrowicz- prezes zarządu firmy Hanplast Sp. z o.o., na którego zaproszenie odwiedziliśmy zakład na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo- Technologicznego. Tematem przewodnim spotkania było optymalizowanie procesów.
Poznaliśmy historię firmy Hanplast, która liczy już 24 lata. I tu pierwsze zaskoczenie! Poza branżą, z której spółka Hanplast jest powszechnie znana, czyli przetwórstwem tworzyw sztucznych i produkcją form, firma zajmuje się także fotowoltaiką, czyli dziedziną nauki i techniki opierającą się o przetwarzanie światła słonecznego na energię elektryczną. Hanplast produkuje panele fotowoltaiczne, ale wykorzystuje je także do optymalizacji kosztowej procesów w swoim zakładzie produkcyjnym. Mieliśmy  możliwość zwiedzenia hal produkcyjnych,  a dyrektorzy produkcji wraz z prezesem opowiedzieli nam o tym, jak udało się ułożyć procesy w sposób satysfakcjonujący nie tylko dla największych i najbardziej wymagających kontrahentów (takich jak IKEA czy Philips), ale także dla pracowników.
Po obejrzeniu zakładu Bartosz Majchrowicz, dyrektor produkcji, zaprezentował nam, w jaki sposób na przestrzeni lat firma optymalizowała procesy. W Hanplaście przetestowane zostały różne rozwiązania – od  wprowadzenia oprogramowania do zarządzania produkcją, przez zintegrowane zarządzanie procesami w firmie (SAP) i optymalizację automatyki przemysłowej, aż po dobór odpowiednich indywidualnie dopasowanych narzędzi do zarządzania projektami. Działania te znacząco zredukowały straty produkcyjne.


Okazuje się, że nie zawsze efektywność wzrasta dzięki metodom zaczerpniętym od liderów biznesowych. Zaproponowana przez Ikeę metoda opierająca się o lean-transformację nie do końca sprawdziła się w Hanplaście. Finalnie do optymalizowania produkcji poszczególnych produktów wybrano narzędzie typu Agile- SCRUM. W ramach tego postępowania rozwój produktu podzielony jest na mniejsze, trwające maksymalnie jeden miesiąc kalendarzowy etapy, zwane sprintami następującymi bezpośrednio po sobie. Po każdym sprincie zespół pracujący nad rozwojem produktu jest w stanie dostarczyć działającą jego wersję. Metodologia ta jest nieortodoksyjna (jak ujął to moderator Marcin Szymański) i adaptowana jest do potrzeb firmy.
Moderatorkę spotkania Małgorzatę Pelc zainteresował natomiast potencjał ludzki Hanplastu i sposoby motywacji pracowników. Okazało się, że poza gratyfikacjami finansowymi pracownicy są także motywowani poprzez zaproszenie do udziału w zespołach projektowych. To rodzaj nagrody oraz możliwość rozwoju zawodowego (uczenie się o innych), a  zarazem sposób na optymalne wykorzystanie potencjału własnej kadry.


Goście pytali gospodarzy o plany na przyszłość i kolejne innowacyjne pomysły. Aleksander Majchrowicz przyznał, że firma Hanplast rozważała działalność w obszarze przetwórstwa magnezu (do takich celów jak np. produkcja obudowy do aparatów fotograficznych).  Koncepcję tę jednak zweryfikowała rzeczywistość. Zanieczyszczenie maszyn w ciągu produkcyjnym przy tej technologii nie pozwalało na uzyskanie właściwej efektywności procesu.
Na finale spotkania prezes Aleksander Majchrowicz podkreślił, iż wielką siłą napędową rozwoju firmy są jej pracownicy oraz możliwości (zwłaszcza inwestycyjne), jakie daje stabilna pozycja spółki.

GALERIA

Serwis www jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
projekt i realizacja: MPMedia