Jak skutecznie wprowadzać innowacje? - relacja z Rozmów o biznesie 04.04.2019

W czwartkowe popołudnie w ramach cyklu spotkań „Rozmowy o biznesie” nasze firmy członkowskie odwiedziły Soft Blue SA. w Bydgoszczy. Zarząd spółki podzielił się doświadczeniami w rozwijaniu innowacyjności firmy. Michał Kierul (prezes zarządu) oraz Tomasz Kierul (prokurent) przedstawili sporo dobrych praktyk z realizacji procesu opracowywania i wdrażania innowacji.

Soft Blue SA działa na rynku od 2003 roku. Początkowo działała przede wszystkim w branży IT, rozwijając też krok po kroku  doradztwo biznesowe. W 2015 roku  firma zadebiutowała na rynku NewConnect. Od wielu lat rozwija własną działalność badawczo- rozwojową. Wdraża nowe technologie i prowadzi projekty badawcze we współpracy z ekspertami z wielu dziedzin. W 2016 roku spółka uzyskała status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Dzisiaj prowadzi prace B+R na zlecenie innych firm. Realizuje interdyscyplinarne projekty w obszarach biotechnologii, teleinformatyki oraz programowania. Wykonuje też badania w ramach laboratorium mechanicznego i elektronicznego.

Innowacje są motorem rozwoju każdej firmy. Proces ich wprowadzania nie jest jednak prosty. Potrzebne są spore środki finansowe i dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry. Trzeba też mocno obserwować rynek globalny, gdzie z dnia na dzień zachodzą duże zmiany. Konkurencja też się rozwija i ciągle powstają nowe rozwiązania. To duże wyzwanie. Dlatego spółka Soft Blue korzysta przy wprowadzaniu innowacji ze sprawdzonej kadry, która pasjonuje się działalnością badawczą. Przy rekrutacji kieruje się doświadczeniem w środowisku międzynarodowym. To daje gwarancję szerszego spojrzenia na nowe projekty. Pozwala też uzyskać mobilność realizacji. Kadra, która pracowała przy projektach zagranicą jest mocniej zaangażowana. Rozumie, że w innowacjach kluczowy jest czas. Dlatego efektywniej wykorzystuje swój potencjał. Do tego Soft Blue stawia duży nacisk na współpracę zespołową. Łączy przy projektach kompetencje różnych specjalistów. Daje im też wolną rękę w prowadzeniu przedsięwzięć, bo to wyzwala kreatywność. Około 15% czasowego zaangażowania kadry Soft Blue zajmuje praca nad nowymi pomysłami, których nie inicjuje zarząd spółki. To pozwala uzyskać wiele nowych ciekawych koncepcji. 

Soft Blue angażuje się w różnorodne projekty. Szeroko współpracuje z samorządami w zakresie testowania jakości powietrza z wykorzystaniem mobilnych czujników zainstalowanych m.in. w dronach. Realizuje też sporo zleceń dla sektora obronnego i medycznego.  Przykładowo, bazując na innowacyjnym oprogramowaniu, wprowadza nowe metody szkoleniowe dla obsługi urządzeń laserowych w dermatologii (młodzi lekarze ćwiczą w wirtualnym świecie z zachowaniem wrażeń sensorycznych właściwych dla prawdziwego zabiegu). Firma Soft Blue jest w stanie podjąć się realizacji badań dla różnych branż.

PPIK

Uczestnicy spotkania doszli do wspólnego wniosku, że we wprowadzaniu innowacji trzeba bazować na kompetentnej kadrze i stałym monitoringu potrzeb klientów. To klucz do sukcesu. Niestety przedsiębiorcy mają znaczący problem z dostępem do właściwych pracowników. Przy projektach rozwojowych próbują często posiłkować się kadrą z uczelni wyższych, co nie daje jednak pozytywnych doświadczeń. Naukowcy są mocno skupieni na działaniach dydaktycznych. Na współpracę z biznesem po prostu nie mają czasu. Do tego ich zaangażowanie bardzo podwyższa koszty projektu, bowiem uczelnie naliczają wysokie koszty pośrednie. To duża bariera dla rozwoju innowacyjnego firm.

Kolejnym wyzwaniem jest pozyskanie środków finansowych na realizację innowacyjnych projektów. Na rynku mamy sporo źródeł finansowana związanych z funduszami unijnymi. Ich pozyskanie jest jednak związane z dużą biurokracją. Do tego terminy rozstrzygania konkursów o dotacje są bardzo długie. To często powoduje, że złożony projekt przestaje być już innowacyjny na rynku w momencie otrzymania decyzji o dofinansowaniu.

GALERIA ZDJĘĆ - Jak skutecznie wprowadzać innowacje?  04.04.2019

Serwis www jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
projekt i realizacja: MPMedia