Dynamiczna sieć dystrybucji – relacja z Rozmów o biznesie w dniu 10.12.2015

Jak zbudować sieć dystrybucji, która w jednym regionie składa się z ponad 500 kontrahentów? Jak dopasowywać ją do ciągle zmieniających się warunków rynku oraz potrzeb klientów?  Na te pytania gościom Rozmów o biznesie odpowiedział Pan Andrzej Szymański- wspólnik  Piekarni "KRYS - AND" Andrzej Krystyna Szymańscy Spółka Jawna.

W 1979 roku Andrzej Szymański zaczynał od jednej, bardzo nowoczesnej, piekarni, którą otworzył ze wspólnikiem w bydgoskim Fordonie. W tamtych czasach 90% udziału w rynku miała Bydgoska Spółdzielnia Spożywców „SPOŁEM”, a tylko 10% prywatni przedsiębiorcy. Panowie w ciągu kilku lat działalności przejęli ponad 20% rynku lokalnego.  Na bazie tych doświadczeń utrwaliła się marka „KRYS- AND”, pod którą Andrzej Szymański prowadzi z powodzeniem produkcję piekarską wspólnie z żoną Krystyną. W latach 90tych, kiedy otworzył się wolny rynek, cała branża obawiała się ekspansji zagranicznych marketów, co dla Andrzeja Szymańskiego paradoksalnie okazało się szansą, gdyż jako pierwszy został zaproszony do współpracy przez marki takie  np. Netto czy  Minimal. Sieć sukcesywnie się rozrastała. Poza punktami w marketach powstały także własne punkty sprzedaży -  Domy Chleba. Do sieci dystrybucji poza sklepami dołączyły lokale gastronomiczne. Firma płynnie dostosowywała się do chłonności rynku, wdrażając nowe pomysły – bardziej lub mniej udane, gdyż jak szczerze przyznał ekspert - Nie należy się oszukiwać, że jakikolwiek biznes jest nieustającym pasmem sukcesów.  

„KRYS-AND” specjalizuje się nie tylko w produkcji codziennego pieczywa. Różnicuje swoją ofertę i kanały dystrybucji. We współpracy z Zakładem Badawczym Przemysłu Piekarskiego przez 7 lat   firma  produkowała także chleb dla wojska, który  - jak dumnie przyznaje Andrzej Szymański -  doskonale sprawdził się chociażby w Afganistanie, a jego trwałość  jest większa niż produktów wykorzystywanych przez armię amerykańską.

 Równolegle z organizowaniem sieci dystrybucji KRYS-AND konsekwentne budował markę. Jej rozpoznawalność  dziś procentuje. W relacjach z potencjalnymi odbiorcami produktów, czy też przy negocjacji najmu lokali „KRYS-AND” jest pożądanym kontrahentem. Za jego marką stoi przecież zaufanie klientów, jakość i solidność.

Prowadząc z sukcesem biznes, trafia się  jednak również na problemy. Branża piekarska jest bardzo kosztowna pod kątem inwestycji w coraz to nowsze i bardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne. Sporym wydatkiem są też koszty zatrudnienia pracowników, a dodatkowo wyzwaniem jest ich zaangażowanie w  efektywne wykonywanie zadań. Stąd pomysł Andrzeja Szymańskiego na stworzenie sieci franczyzowej i przekazanie punktów sprzedaży do zarządzania innym przedsiębiorcom. Plusem tego rozwiązania jest małe zaangażowanie  własnych środków finansowych. „KRYS-AND”  nie oczekuje też opłat za wykorzystanie swojej marki, co rzadko zdarza się w umowach franczyzowych.  

Doświadczenia firmy „KRYS_AND” pokazują, że niezwykle istotne jest elastyczne podejście  do budowania i rozwijania sieci dystrybucji. Kryterium wyboru odpowiedniej formy jest jednak zawsze optymalizacja kosztów, jednak z dbałością o dobrą obsługę bezpośredniego kontaktu z klientem końcowym.

 

Galeria zdjęć ze spotkania

 

Serwis www jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
projekt i realizacja: MPMedia